رجعت

رجعت بازگشت دوباره مرد به زندگی قبلی با همسر خود

تعریف رجعت : رجعت بازگشت به وضع قبلی زندگی زن و مرد قبل از پایان « عده » در طلاق رجعی است .

رجعت

مشروعیت : مبنای مشروعیت رجعت ، این فرموده خداوند تبارک و تعالی است که می فرماید :

وَبُعُو لَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا   (بقره 228)

 شوهرانشان اگر سر آشتى دارند به بازآوردن آنان در این [مدت] سزاوارترند و مانند همان [وظایفى] که بر عهده زنان است به طور شایسته به نفع آنان [بر عهده مردان] است (۲۲۸)

حکمت رجعت : هدف از رجعت فرصت و مجال پیدا کردن مرد و زن برای حل اختلاف و تجدید نظر در مورد طلاق و جدایی است و در آن مدت هر دو فرصت دارند تا در مورد آخر و عاقبت جدایی و مشکلات پس از آن به خوبی بیندیشند و چنانچه برای اصلاح و حل اختلاف به توافق رسیدند به زندگی زناشویی قبل از طلاق باز گردند .

در مدت عده این مرد است که حق دارد همسرش را به ادامه زندگی با شوهر ناراضی باشد ، بازگرداند و مبنای این حکم ، آیه ای است که پیش تر ذکر شد و این حق را شریعت اسلام به مرد داده و هر چند بخواهد خود را از آن محروم نماید ، باز از آن حق برخوردار خواهد بود .

انواع رجعت :

رجعت به دو گونه است : رجعت در طلاق رجعی و رجعت در طلاق بائن .

رجعت در طلاق رجعی با کلام و سخن تحقق می یابد . مثلآ اگر شوهر خطاب به همسرش بگوید : تو را به همسری و نکاح قبلی باز گردانیدم ، بازگشت حاصل می شود ، اما امام ابوحنیفه می فرماید : رجعت باید به صورت عملی و از طریق ارتباط زناشوئی و یا مقدمات آن انجام گیرد . در اینگونه رجعت موافقت پدر یا ولی همسر و مهریه و اجازه او لازم نیست .

اما رجعت در طلاق بائن یعنی پس از سپری شدن عده در طلاق اول یا دوم اگر مرد بخواهد همسرش را به کانون خانواده و ادامه زندگی زناشویی بازگرداند ، باید پس از اجازه همسر ، تعیین مهریه و عقد جدید ، اقدام به این کار بنماید .

احکام زن مرتجعه : زنی که شوهرش اقدام به رجعت و باز گردانیدن او می نماید ، همه حقوق و مسئولیتهای گذشته روابط همسری را پیدا می نماید و همه حقوق همسران اعم از هزینه ، مخارج روزانه ، مسکن ، لباس و … ،  به او تعلق میگیرد و« ایلاء ، ظهار ، طلاق و لعان »  او جایز است و از شوهرش ارث می برد .

لازم به یادآوری است که هر یک از زن و شوهر در ایام عده فوت کند دیگری از او ارث می برد .

در مذهب امام ابوحنیفه و امام احمد جایز است در ایام عده و همراه با هم به مسافرت رفت و روابط زناشویی برقرار نماید زن شوهر خود را به یکدیگر است نمایند ؛ زیرا آنها را زن و شوهر می شود و می فرماید : « و بعولتهن احق بردهن » ، « شوهرانشان برای بازگردانیدنشان سزاوارترند.» اما اگر مرد دارای همسران دیگری باشد ، در ایام عده حق هم بستری زن مرتجعه ساقط می شود .

در ناصح یار بخوانید!  کاهش مهریه یا افزایش مهریه ؟ شرایط و دانستنی های مربوط به آن

اما در مذهب امام مالک و امام شافعی زن و مرد در ایام عده حق هیچگونه ارتباط ، معاشرت و روابط را با یکدیگر ندارند و حتی نگاه کردن آنها به یکدیگر ناصحیح است ؛ زیرا نکاح  مجوز روابط و معاشرت است و طلاق این مجوز را از میان برمی دارد و آنان شود تقریبا از هم جدا شده به شمار می آیند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.